Hoe bepaal jij als jury de score van een product?
Intro
Welkom op de wedstrijd Let’s change the face of food waste. Je bent uitgenodigd om als jury mede te beoordelen welk product geschikt is om eventueel door te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat je alle producten proeft en beoordeeld. En ja, dit is een subjectieve beoordeling. Hieronder leggen we kort uit wat me met de beoordelingscriteria bedoelen.
Is het product lekker?
Over smaak valt niet te twisten. Iedereen heeft zijn/haar eigen smaakvoorkeuren. Beoordeel daarom het product dat je het lekkerst vindt met de hoogste score.
Heeft een groep een grondstof of ingrediënt gemaakt van reststromen waarbij smaak minder relevant is, geef dan een score van 2 sterren.
Is het product creatief?
Maak gerust een praatje met de studenten of luister mee wanneer ze in gesprek zijn met andere beoordelaars. Creativiteit is een breed begrip. De doelstelling van dit project is om voedselverspilling tegen te gaan. Groepen die verschillende soorten reststromen hebben gebruikt in het eindproduct, verdienen op creativiteit een hogere score. Net als groepen waarvan het percentage reststromen dat in het product wordt gebruikt hoger is. Dat wil zeggen hoe meer (soorten) reststromen worden gebruikt, hoe groter wij de creativiteit achter.
Is het product makkelijk te produceren?
Ben je een professional op het gebied van voedselproductie? Dat is dit onderdeel speciaal voor jou. Ben je geen professional op het gebied van voedselproductie? Dan mag je deze beoordeling helemaal leeg Laten. Bij dit beoordelingselement kijken we naar de manier waarop het product kan worden geproduceerd. Is dit product bijvoorbeeld Alleen want matig te produceren, dan scoort dit product laag op produceerwaarheid. Is de productie van dit product makkelijk te automatiseren. Dan scoort dit product hoog op produceerbaarheid.
Is het product makkelijk te verkopen? Aan een brede doelgroep?
Met vermarktbaarheid in deze wedstrijd bedoelen we of het product makkelijk te verkopen zal zijn. Indien jij het idee hebt dat dit product makkelijk te verkopen is, dan scoor je dit product hoog. Denk je dat er geen markt voor dit product is, dan scoort het dit product laag.
Eindbeoordeling
De jury proeft alle creaties van de teams. Ieder product krijgt vier scores, smaak, creativiteit, produceerbaarheid en vermarktbaarheid. Het team met het hoogst overall score is het winnende team.
- Wanneer meerdere teams hetzelfde overall scoren, wint het team dat het hoogste scoort in de sectie smaak.
- Zijn dit meerdere teams dan wint het team dat het hoogste scoort in de sectie creativiteit.
- Zijn dit meerdere teams dan wint het team dat het hoogste scoort op produceerbaarheid.
- Zijn dit meerdere teams dan wint het team dat het hoogste scoort in de sectie vermarktbaarheid.
- Zijn dit meerdere teams dan wordt het winnende team geloot.